Двигатели vg30e, vg30de, vg30det, vg30et Nissan характеристики, надежность
Линейка моторов vg от компании Nissan включает в себя несколько различных агрегатов. Двигателя представляют собой ДВС, которые обладают отличными рабочими характеристиками даже сегодня.
Устанавливаются на различные модели автомобилей. В целом отзывы о моторах положительные, но между ними присутствуют серьезные различия.
Описание двигателя
Данная серия моторов была презентована в далеком 1983 году. Представлено несколько различных вариантов. Присутствуют 2-х и 3-х литровые модификации. Исторической особенностью стало то, что модель является первым в истории V-образным шестицилиндровым ДВС мотором от Nissan. Чуть позже были созданы модификации объемом 3.3 л.
Стали использоваться разнообразные системы впрыска. Особенности использованных в конструкции материалов:
- железный блок,
- алюминиевая головка.
Изначально производились двигателя системы SOCH. Это подразумевало наличие только лишь одного распределительного вала. Присутствовало 12 клапанов, по 2 на каждый цилиндр. В дальнейшем спроектировано было несколько различных модификаций. Следствием модернизации стало применение концепции DOHC (2 распределительных вала и 24 клапана – по 4 на каждый цилиндр).
Технические характеристики
Общее происхождение данных моторов делает их схожими. Но присутствуют существенные отличия именно в технических характеристиках ДВС:
Наименование характеристики | vg30e | vg30de | vg30det | vg30et турбо |
---|---|---|---|---|
Рабочий объем, куб. см | 2960 | 2960 | 2960 | 2960 |
Максимально допустимая мощность, л.с. | 160 | 230 | 255 | 230 |
Крутящий момент, Н×м/об/мин | 239/4000 | 273/4800 | 343/3200 | 334/3600 |
Какое топливо используется | АИ-92 и АИ-95 | АИ-98, АИ-92 | АИ-98 | АИ-92, АИ-95 |
Расход на каждые 100 км | От 6.5 до 11.8 л | От 6.8 до 13.2 л | От 7 до 13.1 | От 5.9 до 7 л |
Диаметр рабочего цилиндра, мм | 87 | 87 | 87 | 83 |
Максимальная мощность, л.с. | 160/5200 об/мин | 230/6400 об/мин | 255/6000 об /мин | 230/5200 об/мин |
Степень сжатия | 08-11 | 09-11 | 09-11 | 09-11 |
Величина хода поршня, мм | 83 | 83 | 83 | 83 |
Двигателя подобного типа уже давно не устанавливаются в современные автомобили. Тем не менее, приобретенные на вторичном рынке машины, снабженные такими моторами, востребованы. Основной причиной является простота технического обслуживания, неприхотливость к типу используемого топлива. Даже в сравнении с современными транспортными средствами серия vg от компании Nissan потребляет относительно немного топлива. Отдельно нужно отметить возможность самодиагностики мотора.
Даже спустя 30 лет на дороге можно встретить машины, агрегатированные моделями ДВС этой серии. Основной причиной тому является не только неприхотливость и относительная дешевизна ремонта. Но и существенный ресурс данного мотора. По отзывам владельцев до первого капитального ремонта пробег составляет примерно 300 тыс. км. Но и этот показатель не предел, все зависит от качества используемого масла, а также своевременной его замены.
В отличие от многих аналогичных моторов от компании Nissan обнаружить номер двигателя труда не составит. Располагается специальная металлическая планка с информацией о номере двигателя, а также иной рядом с генератором, на чугунном блоке. Выглядит она следующим образом:
Надежность мотора
Отличается серия двигателей не только своей ремонтопригодностью, но и надежностью. Например, можно на вторичном рынке найти Ниссан Террано снабженный мотором серии vg с пробегом более 400 тыс. км. Несмотря на отличия vg30de, vg30dett и остальных моделей из серии, все они имеют большой ресурс. Возможны следующие мелкие неисправности в процессе эксплуатации:
- толчок при переключении с первой передачи на вторую – обычно проблема заключается в кулисе располагающейся между КПП и рычагом переключения передач,
- повышение расхода топлива в смешанном цикле – требуется промывка мотора, в частности впускного тракта.
Зачастую владельцы жалуются на высокий расход топлива. Причем порой дело не в двигателе, а в установленных датчиках топлива, а также воздушном фильтре. По возможности использовать для замены необходимо только качественные, оригинальные детали. Частой «болезнью» двигателя vg30et является дроссельная заслонка. Данная модель, как и все аналоги движка, может быть отремонтирована самостоятельно при наличии оборудования – конструкция максимально упрощена.
Ремонтопригодность
Важным преимуществом мотора даже перед современными аналогами является ремонтопригодность.
В разборке мотор относительно прост. Отдельно нужно отметить возможность самодиагностики данного мотора. Блок управления не требует подключения специального диагностического устройства. Достаточно будет воспользоваться раскодировкой ошибок от компании Nissan.
Электронный блок представляет собой металлическую коробку, в которой имеется отверстие – в нем присутствует два светодиода. Красный диод обозначает десятки, зеленый – единицы. Расположение блока может быть различным в зависимости от модели машины (в правой стойке, под сиденьем пассажира или водителя). Важно отметить, что двигатель системы DOHC снабжается ГРМ, который периодически требует регулировки и замены отдельных составных частей. Установка ремня должна осуществляться строго по меткам.
В случае, если вовремя не заменить ремень и он будет порван – то ударом поршней выгнет клапана. Как следствие – потребуется капитальный ремонт двигателя. При замене ремня ГРМ необходимо будет заменить:
- направляющие ролики,
- сальники на «лобовине»,
- направляющие на специальном шкиве ГРМ.
Важно проверять компрессию. Она должна находиться в пределах от 10 до 11. В случае, если падает до 6 – необходимо залить масло в цилиндры. Если после этого компрессия возросла – необходимо осуществлять замену маслосъемных колпачков. Для настройки зажигания необходимо подключить стробоскоп. Повышенного внимания требуют:
- термостат – при выходе его из строя перестанет включаться вентилятор охлаждения,
- сигнал на тахометр – именно это становится причиной неработоспособности последнего,
- щетки стартера – необходимо осуществлять визуальный контроль.
Важно периодически проверять датчик детонации. Остальные компоненты также должны находиться в рабочем состоянии. В противном случае имеет место повышенный расход топлива. Возможны иные проблемы с работой двигателя.
Какое масло лить
Выбор масла – один из самых важных моментов. Одним из лучших решений является Eneos Gran Touring SM. Обычно применяется 5W-40, SAE. Но также может быть залито масло иных производителей, другой консистенции.
Многие используют оригинальные масла. Например, Nissan 5W-40. По отзывам некоторых автовладельцев использование ZIK приводит к повышенному потреблению моторного масла. Потому использование его нежелательно. При выборе важно руководствоваться рекомендациями производителя.
Список автомобилей, на которые устанавливались двигателя
Перечень автомобилей, снабжавшихся соответствующими моторами, достаточно обширный. Он включает в себя:
vg30e | vg30de | vg30det | vg30et турбо |
---|---|---|---|
Caravan | Cedric | Cedric | Cedric |
Cedrik | Cedric Cima | Gloria | Fairlady Z |
Gloria | Fairlady Z | Nissan | Gloria |
Homy | Gloria | Cima | |
Максима | Gloria Cima | Leopard | |
Leopard |
Не составит труда найти в интернете обзор на двигатель, снятый на видеокамеру (например, sony nex). Сделать это нужно прежде, чем приобретать автомобиль снабженный мотором vg30e или аналогичным. Важно понимать специфику эксплуатации подобной техники. Мотор пригоден к ремонту, запасные части доступны в продаже. Но при этом стоимость деталей относительно велика.
Похожее:
- Двигатель Nissan VQ25DDДвигатель Nissan VQ25DD Двигатели Nissan VQ пришли на смену серии VG, которая в свое время была одной из самых востребованных. Моторы VQ – это бензиновые.
- Двигатели Nissan ZD30DDTi, ZD30DDЗа время своего существования компания «Nissan» выпустила огромное количество автомобилей и комплектующих к ним. Наибольшее количество хвалебных отзывов имеют моторы концерна, отличающиеся отменным качеством и.
- Двигатели Nissan SkylineNissan Skyline впервые стал доступен в продаже в далеком 1957 году. Первоначально выпускался компанией Prince Motor, которая в дальнейшем была куплена Nissan Motor. На настоящий.
- Двигатель Nissan SR20VEДвигатель Nissan SR20VE производился на базе SR20. По сути является спортивной атмосферной версией данного мотора. Впервые начал выпускаться в 1997 году. Первая модификация имела 190.
Оставить комментарий Отменить ответ
Для отправки комментария вам необходимо авторизоваться.
Nissan VG30DETT
The Nissan VG30DETT is a 3.0 l (2,960 cc, 180.62 cu.in.) twin turbochargered V6 60° four-stroke gasoline engine from Nissan VG-family. The VG30DETT was manufactured since 1987 up to 2000. The engine was introduced in 1987 on Nissan MID4-II concept car.
The VG30DETT features cast-iron block and two aluminum heads with double overhead camshafts (DOHC) and four valves per cylinder (24 valves in total). The Nissan VG30DETT engine is equipped with multi-point fuel injection system (EGI); mechanically timed electrical ignition system; NVTCS (Nissan’s Valve Timing Control System) on intake camshafts and EGR system. It has hybrid twin T22/TB02 turbochargers with twin intercoolers.
Compression ratio rating is 8.5:1. Cylinder bore and the piston stroke are 87.0 mm (3.43 in) and 83.0 mm (3.27 in), respectively. It produces from 280 PS (206 kW; 276 HP) at 6,400 rpm to 330 PS (242 kW; 325 HP) at 6,800 rpm of horsepower and from 382 Nm (39.0 kg·m; 281.9 ft·lb) at 3,200 rpm to 388 Nm (39.6 kg·m; 286.3 ft·lb) at 3,600 rpm of maximum torque.
The breakdown of the engine code is as follows:
- VG – Engine Family
- 30 – 3.0 Liter Displacement
- D – DOHC (Dual Overhead Camshafts)
- E – Multi Point Fuel Injection
- TT – Twin-Turbocharged
General information
Engine Specifications | |
Engine code | VG30DETT |
Layout | Four stroke, V6 |
Fuel type | Gasoline (petrol) |
Production | 1987-2000 |
Displacement | 3.0L, 2,960 cc (180.62 cu in) |
Fuel system | Multi Point Fuel Injection |
Power adder | Twin T22/TB02 turbochargers |
Power output | 280 PS (206 kW; 276 HP) at 6,400 rpm 284 PS (209 kW; 280 HP) at 6,400 rpm 330 PS (242 kW; 325 HP) at 6,800 rpm |
Torque output | 382 Nm (39.0 kg·m; 281.9 ft·lb) at 3,200 rpm 384 Nm (39.2 kg·m; 283.4 ft·lb) at 3,200 rpm 388 Nm (39.6 kg·m; 286.3 ft·lb) at 3,600 rpm |
Firing order | 1-2-3-4-5-6 |
Dimensions (L x W x H): | – |
Weight | – |
Cylinder block
The VG30DETT has a cast-iron block with a four-bearings crankshaft supported system. The cylinder bore is 87.0 mm (3.43 in), piston stroke is 83.0 mm (3.27 in) and compression ratio rating is 9.0:1-11.0:1. The Nissan VG30DETT motor has two compression and one oil control rings. The connecting rod center distance is 154.10 mm (6.0669 in). The crankshaft main journal diameter is 62.9 mm (2.48 in) and crankpin diameter is 50.0 mm (1.97 in), center distance is 41.5 mm (1.63 mm).
Cylinder block | ||
Cylinder block alloy | Cast-iron | |
Compression ratio: | 8.5:1 | |
Cylinder bore: | 87.0 mm (3.43 in) | |
Piston stroke: | 83.0 mm (3.27 in) | |
Number of piston rings (compression / oil): | 2 / 1 | |
Number of main bearings: | 4 | |
Cylinder inner diameter (standard): | 87.000-87.010 mm (3.4252-3.4256 in) | |
Piston skirt diameter (standard): | 86.975-86.985 mm (3.4242-3.4246 in) | |
Piston pin outer diameter: | 21.993-22.001 mm (0.8657-0.8662 in) | |
Piston ring side clearance: | Top | 0.040-0.073 mm (0.0016-0.0029 in) |
Second | 0.030-0.063 mm (0.0012-0.0025 in) | |
Oil | 0.015-0.185 mm (0.0006-0.0073 in) | |
Piston ring end gap: | Top | 0.21-0.40 mm (0.0083-0.0157 in) |
Second | 0.50-0.76 mm (0.0197-0.0299 in) | |
Oil | 0.20-0.76 mm (0.0079-0.0299 in) | |
Connecting rod small end diameter: | 22.000-22.012 mm (0.8661-0.8666 in) | |
Connecting rod center distance: | 154.1-154.2 mm (6.067-6.071 in) | |
Crankshaft main journal diameter: | 62.975 mm (2.4763 in) | |
Crankpin diameter: | 49.974 mm (1.9675 in) | |
Crankshaft center distance: | 41.47-41.53 mm (1.6327-1.6350 in) |
Main bearing beam bolts tightening procedure and torque specs:
- 90-100 Nm; 9.2-10.2 kg·m; 67-74 ft·lb in two-three stages
After securing bearing cap bolts, make sure crankshaft turns smoothly by hand.
Connecting rod bearing nut
- Step 1: 14-16 Nm; 1.4-1.6 kg·m; 10-12 ft·lb
- Step 2: Turn nuts 60-65° or 59-65 Nm; 6.0-6.6 kg·m; 43-48 ft·lb
Crankshaft pulley bolt
- 216-235 Nm; 22-24 kg·m; 159-174 ft·lb
Flywheel (M/T) or Drive plate (A/T) fixing bolts
Cylinder head
The cylinder head is made of strong, light aluminum alloy which gives it good cooling efficiency. The has double over-head camshaft for each head and 4 valves per cylinder. The camshafts are driven by a single timing belt. The engine is equipped with NVTCS (Nissan’s Valve Timing Control System) system for intake cams.
The intake valve diameter is 34.0 mm (1.34 in), the exhaust valve diameter is 29.5 mm (1.16 in), the duration is 248° for both side. The VG30DETT is equipped with hydraulic valve lifters.
Head tightening procedure and torque specs:
- Step 1: 39 Nm; 4.0 kg·m; 29 ft·lb
- Step 2: 123 Nm; 12.5 kg·m; 90 ft·lb
- Step 3: Loosen all bolts completely
- Step 4: 34-44 kg·m; 3.5-4.5 kg·m; 25-33 ft·lb
- Step 5: Turn all bolts 65-70° or to 123 Nm; 12.5 kg·m; 90 ft·lb
Camshaft sprocket bolts
- 123-132 Nm; 12.5-13.5 kg·m; 90-98 ft·lb
Maintenance data
Compression pressure | |
Standard | 12.0 kg/m 2 (171 psi) / 300 rpm |
Minimun | 9.0 kg/m 2 (128 psi) / 300 rpm |
Compression differential limit between cylinders | 1.0 kg/m 2 (15 psi) / 300 rpm |
Oil system | |
Oil consumption , L/1000 km (qt. per miles) | up to 0.5 (1 qt. per 1200 miles) |
Recommended engine oil | 5W-30, 10W-30, 10W-40, 20W-40, 20W-50 |
Oil type API | API SG |
Engine oil capacity (Refill capacity) | With filter change 3.4 l (3-5/8 Us. qt., 3 Imp. qt) Without filter change 3.0 l (3-1/8 Us. qt., 2-5/8 Imp. qt.) |
Oil change interval, km (miles) | Every 6,000 (3,750) |
Oil pressure | Idle speed (78 kPA, 0.8 kg/cm 3 , 11 psi) 3,000 rpm (353-451 kPA, 3.6-4.6 kg/cm 3 , 51-65 psi) |
Ignition system | |
Spark plug | NGK Platinum-tipped type: PFR5B-11B |
Spark plug tightening torque | 20-29 Nm; 2.0-3.0 kg·m; 14-22 ft·lb |
Vehicle applications
Model | Years Produced |
Nissan MID4-II Concept | 1987 |
Nissan Fairlady Z Twin Turbo | 1989–2000 |
Nissan 300ZX Twin Turbo | 1990–1996 |
ATTENTION! Dear visitors, this site is not a trading platform, an official dealer or a spare parts supplier, so we do not have any price lists or spare parts catalogs. We are an information portal and provide the technical specifications of gasoline and diesel engines.
We try to use verified sources and official documentation, however, differences between sources or errors in entering information may occur. We do not provide advice on technical issues related to the engines operation or repair. We do not recommend using provided information for engines repairing engines or spare parts ordering, use only official service manuals and spare-parts catalogs.
2 Comments
Please can you tell me whether, in the event of a cam belt failure,the engine is “safe”, ie, do the valves and pistons hit each other?
No, it will not be safe. Its an interference engine meaning not enough clearance to prevent catastrophe in the advent of timing belt failure.
VG30DETT Engine
Disclosure: we may earn money or products from the companies mentioned in this post via affiliate links to products. This doesn’t make any additional cost to you.
VG30DETT is a 3.0-liter V6 motor. Being for sale in the United States between 1990 and 1996, it was applied for Nissan 300ZX Twin Turbo for the American market and Nissan Fairlady Z in Japan (till 2000).
Though 300ZX automobile could be also equipped with VG30DE motor, VG30DETT became the most widespread choice thanks to twin turbochargers.
Engine Manufacture
Its name can tell a lot about this motor as Nissan opts for engine’s name utilizing expository code of letters and numbers. For instance, VG is a name of the motors line.
Manufacture of VG motors was launched in 1983 and lasted till 2004. They were preceded by motors of L range, released between 1967 and 1983. The debut VG30DETT motor was produced in the United States in 1990. It was manufactured for 6 years, till 1996, though in 1994, Nissan VQ motor, which is still manufactured, substituted it.
Furthermore, while VG signifies the motor series, the other symbols are also important.
Thus, number 30 indicates the engine’s 3.0-liter capacity; D implies that valve mechanism features dual overhead camshafts; E stands for the electronic fuel injection while TT denotes the motor’s twin turbochargers. Besides, there are also VG30DET motors, where one T means that engine is supplied with only one turbocharger.
VG30DETT gained great popularity due to its outstanding output. It was able to reach 300 hp and a torque of 283 lb/ft.
In 1990, Z-automobiles by Nissan brand turned into the best selling sports vehicles available for sale. More than 1 million cars were purchased that year.
Besides, at the 1990 Super Bowl, Nissan even presented an ad, in which 300ZX won the drag race, competing with motorcycle, airplane and LeMans race automobile. However, that commercial was never showed again.
VG30DETT Specs
The breakdown of the engine code is as follows:
- VG – Engine Family
- 30 – 3.0 Liter Displacement
- D – DOHC (Dual Overhead Camshafts)
- E – Multi Point Fuel Injection
- E – Twin-Turbocharged
Engine code | VG30DETT |
Layout | Four stroke, V6 |
Fuel type | Gasoline (petrol) |
Production | 1987-2000 |
Displacement | 3.0L, 2,960 cc (180.62 cu in) |
Fuel system | Multi Point Fuel Injection |
Power adder | Twin T22/TB02 turbochargers |
Power output | 280 PS (206 KW; 276 HP) at 6,400 rpm 284 PS (209 KW; 280 HP) at 6,400 rpm 330 PS (242 KW; 325 HP) at 6,800 rpm |
Torque output | 382 Nm (39.0 kg·m; 281.9 ft·lb) at 3,200 rpm 384 Nm (39.2 kg·m; 283.4 ft·lb) at 3,200 rpm 388 Nm (39.6 kg·m; 286.3 ft·lb) at 3,600 rpm |
Firing order | 1-2-3-4-5-6 |
Dimensions (L x W x H): | – |
Cylinder block alloy | Cast-iron | |
Compression ratio: | 8.5:1 | |
Cylinder bore: | 87.0 mm (3.43 in) | |
Piston stroke: | 83.0 mm (3.27 in) | |
Number of piston rings (compression / oil): | 2 / 1 | |
Number of main bearings: | 4 | |
Cylinder inner diameter (standard): | 87.000-87.010 mm (3.4252-3.4256 in) | |
Piston skirt diameter (standard): | 86.975-86.985 mm (3.4242-3.4246 in) | |
Piston pin outer diameter: | 21.993-22.001 mm (0.8657-0.8662 in) | |
Piston ring side clearance: | Top | 0.040-0.073 mm (0.0016-0.0029 in) |
Second | 0.030-0.063 mm (0.0012-0.0025 in) | |
Oil | 0.015-0.185 mm (0.0006-0.0073 in) | |
Piston ring end gap: | Top | 0.21-0.40 mm (0.0083-0.0157 in) |
Second | 0.50-0.76 mm (0.0197-0.0299 in) | |
Oil | 0.20-0.76 mm (0.0079-0.0299 in) | |
Connecting rod small end diameter: | 22.000-22.012 mm (0.8661-0.8666 in) | |
Connecting rod center distance: | 154.1-154.2 mm (6.067-6.071 in) | |
Crankshaft main journal diameter: | 62.975 mm (2.4763 in) | |
Crankpin diameter: | 49.974 mm (1.9675 in) | |
Crankshaft center distance: | 41.47-41.53 mm (1.6327-1.6350 in) |
Cylinder head | ||
Block head alloy | Aluminium | |
Valve Arrangement: | DOHC, belt drive | |
Head surface flatness | Less than 0.05 mm (0.002 in) | |
Valves: | 24 (4 valves per cylinder) | |
Intake valve timing | 248° | |
Exhaust valve timing: | 248° | |
Valve head diameter: | INTAKE | 34.0-34.2 mm (1.339-1.346 in) |
EXHAUST | 29.5-29.7 mm (1.161-1.169 in) | |
Valve length: | INTAKE | 103.1-103.3 mm (4.06-4.067 in) |
EXHAUST | 103.6-103.8 mm (4.079-4087 in) | |
Valve stem diameter: | INTAKE | 6.965-6.980 mm (0.2743-0.2748 in) |
EXHAUST | 7.945-7.960 mm (0.3128-0.3134 in) | |
Valve spring free length: | OUTER | 43.1 mm (1.697 in) |
INNER | 43.1 mm (1.697 in) | |
Camshaft cam height: | INTAKE | 40.405-40.595 mm (1.5907-1.5982 in) |
EXHAUST | 40.405-40.595 mm (1.5907-1.5982 in) |
Applications
- 1987 Nissan MID4-II Concept (non-production)
- 1989–2000 Nissan Fairlady Z Twin Turbo (Japan)
- 1990–1996 Nissan 300ZX Twin Turbo (US)
Peculiarities of VG30DETT Efficiency
Being built on the framework of non-turbo VG30DE, this motor was subjected to various modifications with the purpose of getting great performance results.
Having bore and stroke of 87×83 mm, it kept compression index of 8.5.
Power of 300 hp and a torque of 283 lb/ft was achieved thanks to upgrading of twin Garrett T22/TB02 turbochargers and dual intercoolers. The capacity was 3.0 liters (2,960cc or 180 cu in).
To see how fantastic that engine was for 1990, you are free to compare it with the one of 1990 Ford Mustang, which was a 5.0-liter motor with the output of 225 hp and a torque of 300 ft/lb.
Having less capacity but producing more power, 300ZX was a real success. And it was the main merit of twin turbochargers.
Despite having many more astonishing peculiarities, VG30DETT became the final Nissan motor, comprising 4 valves per cylinder, double overhead camshafts plus a turbocharger. Additionally, RB20DET motor had the identical configuration.
Head and Block Construction
VG30DETT featured an iron block with aluminum heads, which made the motor rather robust to cope with the increased power, produced by twin turbochargers. Moreover, owners of these engines state that they can be very durable if proper maintenance is provided.
The valve mechanism contained double overhead camshafts, variable valve timing plus Nissan’s Valve Timing Control System. Variable valve timing deals with improving performance and raising fuel efficiency.
As VG30DETT is a 6V motor with double overhead camshafts, de facto, it features four camshafts (a quad-cam). In total, there are 24 valves with 4 valves per cylinder.
VG30DETT Engine Problems and Reliability
VG30DETT is often referred as a bulletproof engine. Usually, troubles arise because of the old thing crashing and corroded connectors. Additionally, first versions of motors had troubles with fuel injectors. But oil leakage or heating problems aren’t common.
In the vehicles, released in 1990-1991, brake master cylinder may start leaking after 40,000-50,000 miles run. The replacement will cost you about $200. The latest parts are upgraded and so, they have a longer lifespan. If a car you are going to buy has any of these malfunctions, tell the distributor that you will pay less and spend the saved sum on the details’ renovation.
Automobiles with turbocharging, released before 1/90, plus naturally aspirated vehicles, manufactured before 7/90, may face troubles with defective valves. Valves can unscrew themselves from the head, leading to the rough idle and compression reduction. In order to prevent this problem, it’s advisable to inspect the motor number. Turbo vehicles with motor numbers below 619550 and naturally aspirated vehicles with numbers below 777599 often face this malfunction. Additionally, take a look at the data tags attached to the doorpost at the driver’s side and under the hood. They contain information about date of manufacture along with serial numbers.
Compression pressure | |
Standard | 12.0 kg/m 2 (171 psi) / 300 rpm |
Minimun | 9.0 kg/m 2 (128 psi) / 300 rpm |
Compression differential limit between cylinders | 1.0 kg/m 2 (15 psi) / 300 rpm |
Oil system | |
Oil consumption , L/1000 km (qt. per miles) | up to 0.5 (1 qt. per 1200 miles) |
Recommended engine oil | 5W-30, 10W-30, 10W-40, 20W-40, 20W-50 |
Oil type API | API SG |
Engine oil capacity (Refill capacity) | With filter change 3.4 l (3-5/8 Us. qt., 3 Imp. qt) Without filter change 3.0 l (3-1/8 Us. qt., 2-5/8 Imp. qt.) |
Oil change interval, km (miles) | Every 6,000 (3,750) |
Oil pressure | Idle speed (78 kPA, 0.8 kg/cm 3 , 11 psi) 3,000 rpm (353-451 kPA, 3.6-4.6 kg/cm 3 , 51-65 psi) |
Ignition system | |
Spark plug | NGK Platinum-tipped type: PFR5B-11B |
Spark plug tightening torque | 20-29 Nm; 2.0-3.0 kg·m; 14-22 ft·lb |
To Sum It Up
Remaining rather a widespread motor, VG30DETT is a strong and enduring engine, able to achieve 300 hp with almost no troubles.
Having less capacity and greater output than its rival, 5.0-liter 1990 Ford Mustang, 300ZX automobile became one of the most popular sports cars of that time. However, the motor was in stock only at the American market and was sold only till 1996. So, there is a pretty limited amount of these engines, which still function. Usually, they are kept by collectors or drivers, obsessed with high performance cars. So, it can be pretty hard to acquire VG30DETT.